مرکز تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا

تعمیر کاتالیزور سوزوکی

تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا را به مستر کاتالیزور بسپارید و با خیالی آسوده سفر کنید. با تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا یا کیزاشی خود، از هزینه­های بیشتر آینده جلوگیری کنید.

همه چیز درباره تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا

چراغ چک موتور سوزوکی ویتارای شما روشن شده است. مکانیک به شما گفته که به یک مبدل کاتالیزوری جدید نیاز دارید و هزینه آن بسیار گران است. بدتر از آن، شما باید به زودی یک معاینه فنی داشته باشید و خودروی سوزوکی شما عبور نمی­کند مگر اینکه اقدام به تعمیر کاتالیزور سوزوکی خود کنید.

چیزی که مکانیک به شما نمی­گوید این است که ممکن است فقط تعدادی از سلول­های کاتالیزور گرفته باشد یا کاتالیزور خودروی شما ممکن است پر از رسوبات شده باشد. یا بنزین شما با آب یا روغن موتور مخلوط شده و این مشکل را ایجاد کرده باشد. این موضوع به این دلیل نیست که آنها به شما دروغ می­گویند بلکه آنها واقعاً نمی­دانند.

یک متخصص کاتالیزور از تمام ایرادات مربوط به کاتالیزور با خبر بوده و گاهی با یک شستشو یا تعمیر ساده، مشکل تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا یا تعمیر کاتالیزور سوزوکی کیزاشی شما را حل می­کند. اکثر مردم فکر می­کنند تنها راه برای اطمینان از کار کردن صحیح کاتالیزور، تعویض آن است. اما راه­های دیگری هم وجود دارد که شما را از هزینه­های گزاف نجات می­دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

کاتالیزور سوزوکی ویتارا چیست؟

هدف کاتالیزور سوزوکی به حداقل رساندن میزان آلاینده­های مضر در اگزوز خودروی شماست. استفاده از سوخت سرب دار باعث کوتاه شدن طول عمر کاتالیزورها و آسیب رسیدن به آنها می­شود.

این قطعه به گونه­ای طراحی شده است که عمر خودرو را در حالت عادی و در صورت استفاده از سوخت بدون سرب تضمین می­آورد. هیچ تعمیر و نگهداری خاصی در مبدل مورد نیاز نیست.

با این حال، تنظیم صحیح موتور بسیار مهم است. استارت خوردن بد و بازده پایین موتور، که می­تواند ناشی از تنظیم نادرست موتور باشد، ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد کاتالیست شود. این موضوع ممکن است منجر به آسیب دائمی به کاتالیست و سایر اجزای خودرو شود.

انواع کاتالیزور سوزوکی ویتارا و کیزاشی

به طور کلی انواع کاتالیزور خودروی سوزوکی و دیگر خودروها، شامل دو نوع دو طرفه و سه طرفه می­باشند. در زیر به توضیح هر یک می­پردازیم:

  • کاتالیزور دو طرفه سوزوکی

یک کاتالیزور سوزوکی دو طرفه که “اکسیداسیون” هم نامیده می­شود، دو وظیفه همزمان دارد:

  1. اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن
  2. اکسیداسیون هیدروکربن­ها (سوخت نسوخته و نیمه سوخته) به دی اکسید کربن و آب

این نوع کاتالیزور به طور گسترده در موتورهای دیزلی برای کاهش انتشار هیدروکربن و مونوکسید کربن استفاده می­شود. آنها همچنین تا سال 1981 در موتورهای بنزینی در خودروهای خارجی استفاده می­شدند. به دلیل ناتوانی آنها در کنترل اکسیدهای نیتروژن، کاتالیزورهای سه طرفه جایگزین آنها شدند.

  • کاتالیزور سه طرفه سوزوکی

کاتالیزور سه طرفه سوزوکی دارای مزیت اضافی کنترل انتشار اکسید نیتریک (NO) و دی اکسید نیتروژن (NO2) است. از سال 1981، کاتالیزور “سه طرفه” (کاهش اکسیداسیون) در سیستم­های کنترل آلایندگی خودرو در تمام دنیا استفاده شده است.

بسیاری از کشورها مقررات سختگیرانه آلایندگی خودرو را اتخاذ کرده­اند که در واقع به کاتالیزورهای سه طرفه در خودروهای بنزینی نیاز دارند. کاتالیزورهای احیا و اکسیداسیون معمولاً در یک محفظه مشترک قرار دارند. با این حال، در برخی موارد، آنها ممکن است جداگانه قرار بگیرند. مبدل کاتالیزوری سه طرفه دارای چند وظیفه همزمان است:

  1. کاهش اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن (N2)
  2. اکسیداسیون کربن، هیدروکربن ها و مونوکسید کربن به دی اکسید کربن
  • کاتالیزور سوزوکی سرامیکی

در این مدل طرحی شبیه لانه زنبوری تعبیه شده است. عنصر خنثی کننده ساخته شده از سرامیک توسط یک آلیاژ پلاتین-ایریدیم محافظت می­شود.

معایب کاتالیزور سرامیکی سوزوکی: بسیاری از صاحبان خودرو معتقدند که چنین دستگاهی بسیار شکننده است. به عنوان مثال، ضربه به خودرو یا تصادف می­تواند سبب خراب شدن شبکه­های لانه زنبوری شود. علاوه بر این، اگر هنگام رانندگی از یک گودال عبور کنید، قطرات آب روی کاتالیزور داغ می­ریزد و آن را خراب می­کند.

گرد و غبار سرامیک در داخل دستگاه جمع می شود. نه تنها به داخل محفظه احتراق، بلکه گاهی به داخل سیلندرهای موتور نیز نفوذ می­کند. مزیت این نوع کاتالیزور ارزان­تر بودن آن است.

  • کاتالیزور سوزوکی فلزی

این نوع کاتالیزور کاملاً قوی و قابل اعتماد است. کاتالیزور فلزی از ضربه مکانیکی آسیب نمی­بیند. اما حتی چنین واحد فلزی قابل اعتمادی دارای معایبی است:

  1. از سوخت بی کیفیت یا سرب دار استفاده نکنید.
  2. روغن­ و ضد یخ می­تواند وارد محفظه احتراق شود.
  3. مخلوط سوخت غنی شده مجدد ممکن است باعث آسیب شود.
  4. دور کند موتور نیز می­تواند منجر به خرابی شود.
  5. گرانتر بوده و از فلزات گران تشکیل می­شود.

چگونه می­توان طول عمر کاتالیزور سوزوکی ویتارا را بالا برد؟

  • موتور را در شرایط کارکرد مناسب نگه دارید.
  • در صورت خرابی موتور، به ویژه در از دست دادن ظاهری عملکرد، خودرو را به سرعت تعمیر کنید.
  • هنگامی که گیربکس در دنده است و خودرو در حال حرکت است موتور را خاموش نکنید یا جرقه را قطع نکنید.
  • سعی نکنید موتور را با هل دادن یا بکسل کردن وسیله نقلیه یا پایین آمدن از تپه روشن کنید.
  • برای مدت طولانی خودرو را در حالت کند قرار ندهید.
  • اجازه ندهید مخزن سوخت به سطح خالی نزدیک شود.
  • کاتالیزور تقلبی نخرید.
  • به افرادی که تخخصص کافی در زمینه کاتالیزور ندارند مراجعه نکنید.
  • از سوخت بی کیفیت و سرب دار استفاده نکنید.
  • برای بررسی کاتالیزور حتما به متخصص آن مراجعه کنید و سرخود کاری نکنید که باعث آسیب بیشتر به کاتالیزور شود.

هشدار:

مراقب جایی که پارک می­کنید و رانندگی می­کنید باشید. کاتالیزور و سایر اجزای اگزوز می­توانند بسیار داغ شوند. مانند هر وسیله نقلیه دیگری، این وسیله نقلیه را در مناطقی که مواد قابل احتراق مانند چمن خشک یا برگ‌ها که می‌توانند با سیستم اگزوز داغ تماس پیدا کنند، پارک یا کار نکنید.

سوالات پر تکرار

  • جای کاتالیزور سوزوکی در خودرو کجاست؟

کاتالیزور سوزوکی برای عملکرد موثر به دمای 400 درجه سانتیگراد (752 درجه فارنهایت) نیاز دارد. بنابراین، تا حد امکان نزدیک به موتور قرار می­گیرد. در واقع بلافاصله بعد از منیفولد اگزوز قرار می­گیرند.

  • خرابی کاتالیزور سوزوکی ویتارا یا کیزاشی چه صدایی دارد؟

صداهای عجیب کاتالیزور خودروی سوزوکی شما از اجزای کوچک لانه زنبوری تشکیل شده است که در صورت شکسته شدن می­توانند صدای تق تق ایجاد کنند. اگر کاتالیزور خودروی سوزوکی شما خراب است، این صدا باید در هنگام استارت زدن خودرو بیشتر باشد و با گذشت زمان بدتر شود.

  • هزینه تعمیر کاتالیزور ویتارا چقدر است؟

برای هزینه تعمیر کاتالیزور ویتارا نمی­توان اعداد و ارقام دقیقی بیان کرد زیرا با توجه به عوامل زیادی می­تواند متغیر باشد. به طور کلی تعویض کاتالیزور سوزوکی ارزان ارزان نیست اما تعمیر آن کمی به صرفه­تر است. به هر حال هزینه تعمیر شامل هزینه­های دستمزد و مواد به کار رفته و هزینه­های تعویض شامل دستمزد و کاتالیزور جدید است.

  • تعمیر کاتالیزور سوزوکی ویتارا و تعمیر کاتالیزور سوزوکی کیزاشی چه زمانی انجام می­شود؟

تعویض کاتالیزور سوزوکی به طور میانگین باید در هر 8000 کیلومتر انجام شود. گاهی با توجه به شرایط خودروی شما و شرایط محیطی دیگر، کاتالیزور زودتر از کار افتاده یا دچار مشکل شود. در این حالت باید به مراکز مکانیکی که تعمیر کاتالیزور را انجام می­دهند مراجعه کنید.

البته گاهی مشکل کاتالیزور خودروی سوزوکی شما با یک شستشوی ساده رفع شده و نیازی به هزینه­های گزاف نیست. شما می­توانید با مراجعه به مرکز تعویض و تعمیر انواع کاتالیزور مستر کاتالیزور خودروی خود را به دست متخصصین ما سپرده و با خیال راحت از ما تضمین سلامت کاتالیزور دریافت کنید. در شهری مانند تهران، بازدیدهای دوره­ای کاتالیزور خودروی خود را فراموش نکنید.